Pierwszego dnia młodzież poznała historię powstania obozu macierzystego w Auschwitz, obejrzała wystawę dokumentującą zbrodnie nazistowskie, a także życie codzienne więźniów KL Auschwitz i panującą w obozie hierarchię. Przewodnik zwrócił szczególną uwagę na eksperymenty pseudomedyczne przeprowadzane na kobietach w bloku 10 przez dra Clauberga oraz działający na teranie obozu ruch oporu, którego inicjatorem był rotmistrz Pilecki. Uczestniczki i uczestnicy pobytu studyjnego obejrzeli także jedną z wystaw narodowych "Zdradzony obywatel" dedykowaną Żydom węgierskim.

Drugiego dnia młodzież zwiedziła teren byłego obozu Auschwitz II Birkenau. Przewodnik przywołał historie udanych ucieczek z obozu, m.in. Augusta Kowalczyka, a także tych, które zakończyły się egzekucją aresztowanych więźniów, jak stało się w przypadku Edwarda Galińskiego i Mali Zimetbaum. Uczennice i uczniowie zobaczyły/li również ruiny krematoriów, przy których przewodnik opowiedział historię buntu członków Sonderkomanda. Po zakończeniu zwiedzania studyjnego młodzież miała czas na refleksje, którymi mogła podzielić się w trakcie warsztatów dotyczących "Pytań o Zagładę" odbywających się w bloku 27 i połączonych z wystawą Shoa.

 

#wycieczkah