"Start w pracę – świadomie i bezpiecznie. Co muszę wiedzieć, zanim podejmę pracę?"
 
Pod takim hasłem odbyły się warsztaty doradztwa zawodowego dla uczniów klas trzecich naszego liceum.
 
To była wyjątkowa okazja, by uporządkować wiedzę i przygotować się do jednego z najważniejszych kroków w dorosłość – podjęcia pierwszej pracy. Zajęcia poprowadziła Pani Ewelina Pawlak,doradca zawodowy z Centrum Wsparcia rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Lesznie, która w przystępny i praktyczny sposób wprowadziła naszych uczniów w świat rynku pracy.
 
Warsztaty były bardzo intensywne i bogate w informacje – uczniowie otrzymali solidną porcję wiedzy, która z pewnością pomoże im poruszać się świadomie po rynku pracy, a także podejmować odpowiedzialne decyzje dotyczące zatrudnienia.
 
W pierwszej części warsztatów skupiliśmy się na kluczowych zagadnieniach związanych z zatrudnieniem.
Uczniowie sprawdzili swoją wiedzę w quizie „Co wiem o pracy?”, a następnie zgłębili temat różnych form współpracy:
Omówione zostały:
• umowa o pracę
• umowa zlecenie
• umowa o dzieło
• B2B
 
Dowiedzieli się, jakie są różnice między umowami, co powinno się w nich znaleźć oraz jakie prawa i obowiązki wynikają z każdej z nich.
 
Poruszyliśmy również ważne kwestie:
• zatrudniania osób niepełnoletnich
• czasu pracy i wynagrodzenia
• obowiązkowych badań lekarskich przed podjęciem pracy
 
Druga część warsztatów była poświęcona praktycznym aspektom szukania zatrudnienia.
Rozmawialiśmy o tym, jak rozpoznawać nieuczciwe ogłoszenia, na co zwracać uwagę przy analizowaniu ofert pracy i jak podejmować świadome decyzje.
 
Uczniowie wzięli udział w grze „Złap ofertę!”, w której – pracując w grupach – analizowali przygotowane ogłoszenia, oceniając ich wiarygodność, wymagania i potencjalne ryzyka. To ćwiczenie pokazało, jak ważna jest czujność i krytyczne podejście przy poszukiwaniu pracy.
 
 Dodatkowo:
• poznaliśmy sprawdzone źródła ogłoszeń
• omówiliśmy praktyczne tipy, jak szukać mądrze
• uczniowie otrzymali szybki przewodnik po nowoczesnym CV
 
Na zakończenie doradczyni przedstawiła elevator pitch w pigułce – czyli jak w 30-60 sekund przedstawić siebie i swoje atuty w sposób profesjonalny i zapadający w pamięć. Uczniowie poznali strukturę takiej autoprezentacji, jej zastosowanie oraz przykład skutecznego pitchu.
 
 Podsumowaniem zajęć było pytanie:
„Wyobraź sobie, że chcesz znaleźć pracę wakacyjną – od czego zaczynasz?”
To ćwiczenie pomogło każdemu uczniowi zastanowić się nad własnymi planami i krokami, jakie warto podjąć już teraz.
 
Jesteśmy dumni z naszych uczniów i ich zaangażowania. Pokazali, że zależy im na świadomym, odpowiedzialnym wejściu na rynek pracy – z wiedzą, ostrożnością i gotowością do działania.



Galeria zdjęć: